Meil tihti palutakse rääkida ABA teraapiast. Mis see on?
Ma olen veendanud, et te teate ABA teraapia põhoprintsiipe.
ABA on planeerimise, rakendamise ja hindamise mõju teguritele keskkonnas, mis toovad kaasa muutused inimeste käitumises. Antud õppeprotsess toetub nendele oskustele, mis aitavad elus hakkama saada.
Ma olen veendanud, et te teate ABA teraapia põhoprintsiipe.
Kõik teavad behivioriismi psühholoogiat:
stiimul – reaktsioon. Skinner, Pavlov ... Ma mõtlen, et kõigil tuli meelde.
Aastad mööduvad. Teaduse arenedes
ning eraldus uus haru, mis kannab nimi Rakenduskäitumise analüüs (Applied Behavior Analysis – ABA).
Inglise keeles kasutatakse samuti "Behavior Modifikation", "Behavior Therapy", "Operant Therapy".
ABA on planeerimise, rakendamise ja hindamise mõju teguritele keskkonnas, mis toovad kaasa muutused inimeste käitumises. Antud õppeprotsess toetub nendele oskustele, mis aitavad elus hakkama saada.
See tähendab, et on kava/õppekava
või visioon, mida me arendame. Me ei tee midagi lapsega, me teeme ise (koos
vahenditega, tegevustega jne.). Laps reageerib (vastavalt muutub käitumine, samuti
muutuvad vastused). See, mida me õpetame lapsele - on oluline tema elu jaoks.
Mulle meeldib see, et antud
suunas ei ole oluline, milline puue on lapsel.
Antud teooria järgi uuritakse
mida laps oskab ja mida ei oska. Kindlasti ei uurita miks ta ei oska.
Näiteks, miks ta suudab seista kolm sekundit. Miks laps ei oska vastata. Ei
uurita põhjuseid.
ABA teraapia aluspõhimõtted on
järgmised.
Õpetamine.
Õpetamis on stiimul –
etteütlemine- reageering – kinnitus. Nimelt selles järjekorras.
Juhendamine (abistamine)
Samuti tuleb märkida, et oluline on valida
õiged juhised. Kui ma õpetan imitatsiooni, siis ütlen: „tee nii... korda/ ütle
minu jarel nagu mina“. Kui ma õpetan objektide eristamist, siis ma ütlen „kus
on ..., näita mulle..., näita mulle kus...“
Motivaatorid.
Motivaatorid on mittetingitud -
need on uni, toit, liikumine ja tingitud motivaatorid – need on kiitus,
suhtlemine, õppiülesanded.
On olemas viise, mis aitavad
leida motivaatoreid.
Samuti aitab žetooni kasutamine.
See on tavaline protseduur. Kui me kasutame žetoone, siis alustame õpetamisest.
Ma panen žetoonid ja annan motivaatori.
Etteütlemine.
Siin ma tahan öelda, et
etteütlemine on enne lapsereaktsiooni! Veel ma tahan lisada, kuidas vähendada
etteütlemust. Me teeme pausi kolm sekundit ja kui laps ei reageeri, siis toimub
etteütlemine.
- Füüsiline kontakt. Läbi füüsilise kontakti ma aitan lapsel ülesanned sooritada.
- Visuaalne etteütlemine - ma näitan (žesti, pilte jne.)
- Audio või verbaalne etteütlemine. Ma ütlen õige vastuse )sõna, silp, hääl)
- Imitatsioon – ma näitan ise ette.
Parandamine.
Kui lapsereaktsioon on vale, siis
me katkestame tegevuse. Ootame natukene ja anname jälle juhendi. Ütleme ette ja
kinnitame. Edasi – juhend ilma etteütlemiseta ja jälle kinnitame. Kui õige
reaktsioon ei kinnitud, siis me alustame uuesti.
Комментариев нет:
Отправить комментарий